Όταν δεν ξέρουμε, ρωτάμε

Αλάτι: Πώς να το μειώσεις χωρίς να επηρεάσεις τη γεύση;

Εάν φροντίζεις συστηματικά την υγεία σου και θέλεις να προστατεύεις τον οργανισμό σου, τότε πρέπει να ακολουθήσεις μία διατροφή με τις σωστές ποσότητες σε αλάτι. Όσο άγευστο κι αν μοιάζει, κάνει καλό στην υγεία.

Αλάτι: Πώς να το μειώσεις χωρίς να επηρεάσεις τη γεύση;

Είναι αλήθεια πως το φαγητό χωρίς αλάτι δεν είναι τόσο νόστιμο ή τουλάχιστον έτσι νιώθεις γιατί έτσι έχει εκπαιδευτεί η γεύση σου. Καθώς, λοιπόν, αποτελούσε συντηρητικό ήδη από την εποχή που δεν υπήρχαν ψυγεία, η υπέρμετρη χρήση του έχει καταγραφεί στο ελληνικό DNA και παίζει καθοριστικό ρόλο στην ελληνική διατροφή. Έχεις, όμως, αναλογιστεί εάν ο οργανισμός σου χρειάζεται σε καθημερινή βάση όσο αλάτι καταναλώνεις;


Πόσο αλάτι χρειάζεται ο οργανισμός σου;


Το σώμα σου, για τις βασικές του λειτουργίες, χρειάζεται μια σχετικά μικρή ποσότητα αλατιού σε καθημερινή βάση, εάν υπολογίσεις και τις απώλειες του νατρίου λόγω της εφίδρωσης. Χρειάζεσαι λοιπόν 1,5 γρ. νατρίου που αντιστοιχεί σε 3,8 γρ. αλάτι την ημέρα.


Με τη μέση κατανάλωση ημερησίως να είναι υπερδιπλάσια της συνιστώμενης, η Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων συνιστά η ημερήσια πρόσληψη αλατιού να μην ξεπερνά τα 6 γρ., τη στιγμή που ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συστήνει 5 γρ. Φυσικά, τα παιδιά πρέπει να λαμβάνουν τη μικρότερη δυνατή ποσότητα.


Έτσι λοιπόν, 1 κουταλάκι του γλυκού αλάτι είναι αρκετό για τον οργανισμό σου σε καθημερινή βάση, για να λειτουργεί σωστά και να μην επηρεάζεται από τις συνέπειες της υπέρμετρης κατανάλωσης.


Γιατί να περιορίσεις το αλάτι;


Η αύξηση της αρτηριακής πίεσης, όπως και ο κίνδυνος εγκεφαλικού επεισοδίου και καρδιακής νόσου οφείλεται σε ένα βαθμό στην υπερβολική κατανάλωση αλατιού, όπως ίσως ήδη γνωρίζεις. Επιπλέον, συχνά η προδιάθεση για εμφάνιση ασθενειών, όπως η οστεοπόρωση και το άσθμα, οφείλεται στο αλάτι, ενώ η κατακράτηση υγρών είναι μία συνέπεια της πρόληψης μεγάλων ποσοτήτων αλατιού, όπως και η εμφάνιση παχυσαρκίας. Επίσης, το αλάτι αυξάνει τον κίνδυνο για άνοια, προκαλεί προβλήματα στην όραση με αμφιβληστροειδοπάθεια και απώλεια ασβεστίου.


Το αλάτι είναι κρυμμένο στις τροφές!


Εάν θεωρείς ότι μειώνοντας το αλάτι που προσθέτεις στο φαγητό είσαι ασφαλής, τότε κάνεις λάθος. Το 75% του αλατιού που προσλαμβάνει ο οργανισμός σου προέρχεται από συγκεκριμένες τροφές. Τα έτοιμα ή τα συσκευασμένα τρόφιμα, τα αλλαντικά, τα σνακ όπως τα πατατάκια, το ψωμί και διάφορα αρτοσκευάσματα, τα τρόφιμα που συντηρούνται στην άλμη, τα περισσότερα τυριά και οι ξηροί καρποί είναι εξαιρετικά πλούσια σε αλάτι.


Πώς να μειώσεις το αλάτι;


Αρχικά, πριν βάλεις αλάτι στο φαγητό δοκίμασέ το. Έτσι μαθαίνεις να ελέγχεις την ποσότητα και αποφεύγεις να σερβίρεις ένα αλμυρό πιάτο. Εάν το φαγητό που μαγειρεύεις έχει συστατικά με αρκετό αλάτι, όπως οι αντζούγιες ή τα αλλαντικά καλό είναι να μην προσθέτεις επιπλέον αλάτι. Για να διατηρήσεις τη νοστιμιά μπορείς να χρησιμοποιήσεις περισσότερα μπαχαρικά, βότανα και μυρωδικά και λιγότερο αλάτι.

Θα σε βοηθούσε επίσης να περιορίσεις τα έτοιμα γεύματα και να διαβάζεις προσεκτικά τις ετικέτες των τροφίμων, καθώς το αλάτι μπορεί να υπάρχει σε τρόφιμα που δεν το περιμένεις. 

Ακόμα,μάθε να ξεπλένεις τις τροφές που συντηρούνται στην άλμη ή σε αλμυρό νερό, όπως η φέτα ή η κάπαρη, πριν τις βάλεις στο τραπέζι σου.Στις σαλάτες το λεμόνι ή το ξύδι μπορούν εύκολα και νόστιμα να αντικαταστήσουν το αλάτι, ενώ εάν τρως συχνά έξω, προτίμησε φρέσκα λαχανικά και κρέας ή ψάρι μαγειρεμένα όσο πιο απλά γίνεται, χωρίς, για παράδειγμα, σάλτσες που έχουν αρκετό αλάτι.Τέλος, το αλάτι μπορεί να βελτιώνει τη γεύση του φαγητού και να είναι απαραίτητο στο σώμα αλλά θέλει προσοχή! Η υπερκατανάλωσή του επιβαρύνει τον  οργανισμό και γι’ αυτό πρέπει να μάθεις να προσέχεις να μην ξεπερνάς τις συνιστώμενες ημερήσιες ποσότητες που λαμβάνεις, πόσο μάλλον τώρα που έμαθες πώς μπορείς να το πετύχεις χωρίς τα πιάτα σου να χάσουν την έντασή τους.

Πηγές:

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Όταν δεν ξέρουμε, ρωτάμε

Ποιοι Παράγοντες Ευθύνονται για την Υπογεννητικότητα στην Ελλάδα;

Η υπογεννητικότητα αποτελεί μείζον πρόβλημα για την Ελλάδα, αφού οι γεννήσεις βρίσκονται σε σταθερά πτωτική πορεία από το 2008 (ΕΛΣΤΑΤ), με αποτέλεσμα ο μέσος όρος του πληθυσμού της χώρας να είναι σήμερα άνω των 43 ετών. Το παράδοξο είναι ότι ενώ πολλά ζευγάρια έχουν την πρόθεση να αποκτήσουν παιδιά, τελικά κάνουν πίσω. Ποιοι είναι οι παράγοντες που κρύβονται πίσω από την υπογεννητικότητα στην Ελλάδα;

Όταν δεν ξέρουμε, ρωτάμε

Αξίζει να έχει κάποιος ιδιωτική ασφάλιση υγείας;

Αξίζει να πληρώνει κάποιος για να έχει ιδιωτική ασφάλιση υγείας ή είναι καλύτερο να έχει στην άκρη χρήματα για μια “ώρα ανάγκης”;

Όταν δεν ξέρουμε, ρωτάμε

14 Νοεμβρίου Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη, ο κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος Μάνος Μ. Δημητρούλης, μας εξηγεί τι είναι ο διαβητης και μας δίνει διατροφικές συστάσεις, μαζί με ένα πλήρες προτεινόμενο διατροφολόγιο, στο άρθρο που ακολουθεί.